viernes, 20 de febrero de 2009

Fuerza, Derecho y Recuerdo: Murió Concha Tristán

Tomado de: http://annanoticies.com/2009/02/17/mor-concha-tristan-ultima-dona-condemnada-a-mort-pel-franquisme/
__________




Mor Concha Tristán, última mujer condenada a muerte por el franquismo

17 febrer 2009

La setmana passada va morir Concha Tristán, republicana i militant antifranquista. Va ser condemnada a mort en el segon Consell de Guerra celebrat al setembre del 1975 en l’El Goloso, aquarterament de la Divisió Cuirassada Brunete, columna vertebral de l’exèrcit espanyol. Juntament amb la valenciana María Jesús Dasca, van ser les dues últimes dones condemnades a mort pels militars espanyols. En aquells dies, Concha Tristán comptava 22 anys i estava embarassada. En l’actualitat, vivia sola, a Cadis i estava malalta. Va ser la seua filla Aurora la que va descobrir el seu cadàver en una de les seues visites regulars.

Concha Tristán va ser detinguda, interrogada i brutalment torturada pel comissari Roberto Conesa, individu singularment cruel que manava la Brigada Central d’Informació de la BPS. Quan va ser detinguda, no es va fer constar la seua entrada en la Direcció general de Seguretat per a facilitar les tortures durant els dies que la policia política jutjara oportú, sense control algú i per a preveure l’eventualitat que poguera morir en els interrogatoris. En tal cas, no haguera constat la seua detenció.


Condemnada a mort, el fet del seu embaràs va permetre que li fóra commutada la pena per la de trenta anys. Posteriorment, i ja mort el dictador, va ser amnistiada i posada en llibertat al novembre de 1977. Els seus ideals republicans els va mantenir fins al final.

*****

Muchas de las interrogaciones que hoy nos hacemos cuando vemos actos del todo injustos, monstruosos, que se apoyan en las legislaciones actuales... muchas de esas interrogaciones, decimos, desaparecerían si nos acordáramos de aquello de Goethe en 'Fausto':


"... que pues tenemos la fuerza contamos con el derecho".



Mefistófeles en 'Fausto': acto V, escena III en la 2ª parte.

Contaron con la fuerza y por ende con el derecho. Los condenaron a muerte. Algunos se salvaron de milagro, como Concha Tristán. Luego, los franquistas y algunas fuerzas republicanas como el PCE y el PSOE consensuaron (se repartieron el pastel) para que los que habían oprimido al pueblo siguieran dominando. Y, claro, los opositores de verdad, aquellos que, como dijera el historiador Pierre Vilar, se habían atrevido a luchar de frente contra el estado franquista, como el FRAP fueron machacados y luego olvidados. Que pues tenían la Fuerza contaban con el derecho. De modo que los luchadores por la Libertad, por la República se tranformaron en 'terroristas' y los realmente terroristas como los franquistas devinieron en 'democrátas'. Así es la vida.

*

¡No te olvidaremos Concha!


España, mañana, será republicana


/
/